LUTERO E ALTRI RIFORMATORI

Lutero conosce la speculazione di Agostino, conosce quel che si chiama l’analogia psicologica della Trinità e ha naturalmente l’idea dell’uomo microcosmo (« Omnia enim similia sunt in homine quae in mundo»: Weimarer Ausgabe, abbr.WA, vol. IV, 599, sermoni tra 1514 e il 1520), ma abbandona presto queste elucubrazioni «recenti» che considera inutili e pericolose. Occorre invece, ritiene Lutero, tornare al paradigma narrativo biblico e messianico, in cui la condizione di Adamo, e la perdita dell’«imago Dei», può essere compresa solo «e contrario» attraverso il Messia, il secondo Adamo (1 Cor. 15,48s.; Ef. 4,23; Col. 3,10, e la stessa linea si trova in altri riformatori): «I dottori nuovi e recenti, soprattutto Agostino, vollero indagare a fondo in che modo l’uomo sia immagine di Dio. Così avrebbero rispettivamente: la memoria il Padre, l’intelletto il Figlio, la volontà lo Spirito Santo, arrivando poi a questioni ancor più difficili di quelle di oggi. Ma noi li congederemo, e invece ne parleremo come Paolo ai Corinzi 15: “Come quello terreno”, “come portammo l’immagine”. E agli Efesini: “Spogliatevi dell’uomo vecchio”, “che è stato creato”. Queste parole finora sono state oscure. Paolo pone due immagini, terrena e celeste» (WA, vol. XIV, 110, nel sermone su Genesi, 1523-1524, : «Doctores novi et recentes, praesertim Augustinus, voluerunt ergrunden, quomodo homo sit imago dei. Ita scilicet, quod tres habeat trefft: gedechtnis patri, verstentnis filio, willen spiritui sancto, et postea in quaestiones difficiliores venerunt, quas nec hodie. Illas nos missifaciemus. Sed loquemur de hac sicut Paulus ad Cor. 15: “Qualis terrenus”, “sicut portavimus imaginem”. Et ad Ephe. “Exuite veterem hominem”, “qui creatus est”. Haec verba hucusque oscura fuerunt. Paulus duas imagines ponit, terrenam et celestem»). Altrove Lutero è più cauto, ma l’atteggiamento è lo stesso: non condannare queste speculazioni, ma considerarle inutili, e anzi potenzialmente pericolose, perché l’esaltazione dell’uomo-«imago Dei» potrebbe portare a pensare che esista il libero arbitrio (WA, vol. XXXXII, 45, nelle lezioni sul primo Libro di Mosè, Cap. 1, 26, circa 1535-1545: «Quare etsi istam diligentiam et cogitationes has non damno nec reprobo, quibus omnia rediguntur ad Trinitatem, tamen haud scio, an sint valde utiles, praesertim cum ea postea longius ducantur»).
E arriviamo alle tesi De homine, del 1536, molto severe e, affascinanti soprattutto se paragonate all’altrettanto affascinante Discorso di Pico. Certo la teologia (molto più della filosofia!) riconosce una «maiestas» dell’uomo che con la sua ragione è costituito quasi come «sol et numen» sopra la creazione. Questa maestà è confermata anche dopo la caduta di Adamo: la ragione rimane, ma «sub potestate diaboli», per cui «coloro che dicono che le cose naturali siano rimaste integre dopo il peccato, filosofano empiamente contro la teologia». Solo nella vita futura si potrà recuperare pienamente l’«imago Dei». Così scrive Lutero, con una grandiosa rilettura della prima pagina del Genesi: questa vita è «pura materia» in vista della vita «nella sua forma futura»; questo mondo non merita d’essere chiamato tale, è solo uno «schema» del mondo futuro.

«…6. Ut hinc merito ipsa vocari debeat differentia essentialis, qua constituatur homo, differire ab animalibus et rebus aliis. 7. Quam et scriptura sancta constituit talem dominam super terram volucres, pisces, pecora, dicens: Dominamini. 8. Hoc est, ut sit Sol et Numen quoddam ad has res administrandas in hac vita positum. 9. Nec eam Maiestatem Deus post lapsus Adae ademit rationi, sed potius confirmavit. 10. Tamen talem sese Maiestatem esse, nec ea ipsa ratio novit priore, sed tantum a posteriore. 11. Ideo si comparetur Philosophia seu ratio ipsa ad Theologiam apparebit nos de homine paene nihil scire. […] 20. Theologia vero de plenitudine sapientiae suae Hominem totum et perfectum definit. 21. Scilicet, quod homo est creatura Dei, carne et anima spirante constans, ab initio ad imaginem Dei facta, sine peccato, ut generaret et rebus dominaretur, nec unquam moreretur 22. Post lapsum vero Adae subiecta potestati diaboli, peccato et morti, utroque malo suis viribus insuperabili et aeterno. 23. Nec nisi per filium Dei Iesum Christum liberanda (si credat in eum) et vitae aeternitate donanda. 24. Quibus stantibus pulcherrima illa et excellentissima res rerum, quanta est ratio post peccatum, relicta sub potestate diaboli, tamen esse concluditur. 25. Ut homo totus et omnis, sive sit rex, dominus, servus, sapiens, iustus, et quibus potest huius vitae bonis excellere, tamen sit et maneat peccati et mortis reus, sub diabolo oppressus. 26. Quare ii, qui dicunt naturalia post lapsum remansisse integra, impie philosophantur contra Theologiam. 27. Similiter qui dicunt, hominem faciendo, quod in se est, posse mereri gratiam Dei et vitam. 28. Item, qui Aristotelem (nihil de Teologico homine scientem) inducunt, quod ratio deprecetur ad optima. […] 38. Talis est homo in hac vita ad futuram formam suam, cum reformata et perfecta fuerit imago Dei. 39. Interea in peccatis est homo, et in dies vel iustificatur vel polluitur magis. 40. Hinc Paulus ista rationis regna nec Mundum dignatur appellare, sed schema mundi potius vocat» (WA, vol. XXXIII/1, 169s., Disputatio Reverendi viri Domini D. Martini Lutheri de homine. Cf. anche la disputa su Romani 3,28. della stessa epoca: «…satis certum est, fidelibus, nec animales, nec rationales vires relicta esse integras», ib. 85).

Posizioni analoghe si riscontrano in Calvino: Agostino «spécule par trop subtilement pour forger la Trinité en l’homme, car en prenant les trois facultés qu’ARISTOTE récite de l’homme: entendement, mémoire et volonté, il déduit après plusieurs trinités d’une seule. Si quelque lecteur ayant loisir se veut ébattre à de telles spéculations, qu’il lise le dixième et le quatordizième livre de La Trinité, et pareillement le onzième livre de La Cité de Dieu. Je confesse bien qu’il y a quelque chose en l’homme qui ressemble au Père, au Fils et au Saint-Esprit; et même je ne veux point rejeter cette distinction des facultés de l’homme, bien que la partition des deux membres, qui est plus brève et plus usitée en l’Écriture, soit plus propre pour avoir ferme et saine doctrine. Mais la définition de l’image de Dieu doit avoir plus de fermeté qu’il n’y a en de telles subtilités»: Jean Calvin, Commentaires de Jean Calvin sur l’Ancien Testament, vol. I, Le Livre de le Genèse, Genève, Labor et Fides, 1961, 35-36.
Anche Melantone, commentando il Genesi, ricorre al paradigma cristologico: «Quid sit imago ex quarto Ephesiorum intelligi potest, cum inquit: Induite novum hominem, qui secundum Deum creatus est, in iusticia et sanctitate veritatis. Et ad Colossenses tertio: Renovatur in agnitione Dei secundum imaginem eius qui creavit eum. Et 2. Corinth. 3.: Nos autem revelata facie gloriam Domini speculantes in eandem imaginem transformamur. Est ergo imago Dei, natura perfusa sapientia et iusticia, lumine et gloria Dei. Et hinc intelligis, qui fuerit status primae conditionis, et qua gloria exciderimus, nunc caro nihil nisi carnalia intelligit aut quaerit etc. Et quia talis fuit homo, ideo praefectus fuit omnibus creaturis. Ita vides priorem sententiam cum hac convenere, et de hoc imperio Psalmus loquitur: Omnia subiecisti sub pedibus eius. Nam quod in Adam amisimus, per Christum recuperatum est»: Philippi Melancthonis Opera Quae Supersunt Omnia, a cura di C.G. Bretschneider, Halis Saxonum, 1846, vol. XIII, 771.

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